Samarbeidsprosjekt under årets forskningsdager

Under årets Forskningsdagene har studenter ved Nord universitet (GLU 2) og 3. og 6. klasse ved Nesna skole har i høst hatt et samarbeidsprosjekt med tema Energi.

Skoleprosjekt: Fremtidens hus - Klikk for stort bildeEt eksempel på Fremtidens hus Elisabeth Rikheim

Elevene har jobbet etter metoden “Design thinking”. Denne metoden gir anledning til relativt stor grad av handlingsfrihet i forhold til løsning av oppgaver.
Oppgaven til elevene var; Fremtidens hus, med søkelys på energi og alternative energikilder.

Elevene har jobbet med dette prosjektet i aldersblanda grupper i utvalgte skoletimer en måneds tid. Prosjektet ble avsluttet med en forskningsfest der elevene skulle presentere sitt hus og etterpå var alle elever, studenter, lærere og foresatte invitert til pizza i kantina på Nord.

I evalueringen har elevene bare positivt å si om opplegget; artig, spennende, vi liker å jobbe praktisk, vi fikk være kreative og så var det litt slitsomt.