Begrens spredning av kjempespringfrø

Planten kjempespringfrø er i rask spredning, også i Nesna kommune, og representerer et miljøproblem fordi den kan utkonkurrere og skygge ut andre planter.

Artens opprinnelse

Kjempespringfrø er en fremmed invaderende art som opprinnelig kommer fra Himalaya. Den ble innført til Norge som hageplante på 1800-tallet. Kjempespringfrø blir 70-200 cm høy, stengelen er svært saftfull og sprø med mørkegrønne blader som er motsatte eller tre i krans.

Blomstene er røde til rosa, og kan bli hvite, med grov, rett spore.

Slik hinder du spredning

Slå den akkurat like før den blomstrer og før den har satt frø. Ikke fall for fristelsen til å ta med frø hjem og så i hagen. En enkelt plante kan produsere 4000 frø. Flytting av jordmasser og hageavfall bidrar også til spredning av planten. Vann er en viktig spredningsvei, og når plantene vokser nær vannveier spres kjempespringfrø effektivt med vannstrømmen over store avstander.

Kjempespringfrø i Nesna kommune

I Nesna er det kjente forekomster på Langset, Handnes, Tomeide og nesten hele Hugløy. Flere er heldigvis i gang med å slå planten.

Det er fint om alle kan bidra der de bor, før planten spres over store areal.

Den rosa blomsten på planten kjempespringfrø.  - Klikk for stort bildeBlomsten på kjempespringfrø Erling Fløistad/NIBIO

Les mer om kjempespringfrø i plantevernleksikonet

Foto: Erling Fløistad/NIBIO