Åpnet kafé på mestringssenteret

I forbindelse med markeringen av verdensdagen for psykisk helse, åpnet Nesna mestringssenter sin nye kafé.

I kampanjen knyttet til årets verdensdag for psykisk helse oppfordres det til å gjøre de viktigste møteplassene mer inkluderende, noe mestringssenteret tar på største alvor.

Fremover skal mestringssenterets kafé brukes i forbindelse med et prosjekt i psykisk helse, og bli et lavterskeltilbud for de som ikke har et tilbud i dag.

Kakebord - Klikk for stort bildeKakebordet ved åpningen av kaféen på mestringssenteret. Hilde V. Falch

Ansvar for inkludering

I åpningstalen fokuserte Sandra Hammer Bjørge på at en av fem i Norge opplever diskriminering på bakgrunn av sykdom, kjønn, alder, etnisk opprinnelse eller seksuell identitet.
 – Man må jo spørre seg om arbeidslivet, skolen, idrettslaget, nabolaget og vennegjengen blitt arenaer kun for de som passer inn i malen? Sosial støtte kan redde liv, særlig i urolige tider. Vi har alle et ansvar for å inkludere og å lage plass til flere, sier hun.

Mange besøkende under åpningen

Under åpningsdagen var kafeèn åpen for alle, og det kom mange på besøk, også ordfører Hanne Davidsen. I fremtiden så vil den fungere som en lukket kafé.

Mestringssenteret har mange ideer og planer for bruk av kafeèn i regi av psykisk helse, og også i tjenesten for utviklingshemmede og miljøtjenesten.

– Her blir veien til mens vi går og vi har troen på at dette blir veldig bra, avslutter Sandra Hammer Bjørge.

På bildet fra venstre: Ordfører Hanne Davidsen, Marita Tetmo Paulsen, Ida Mathisen, Kjell Stücken, Karine Nordby og Sandra Hammer Bjørge.

Den koselige kaféen på mestringssenteret. - Klikk for stort bildeDen koselige kaféen på mestringssenteret. Marita Tetmo Paulsen